Η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή μέσω ανακοίνωσης απηύθυνε προειδοποίηση στις εταιρείες καυσίμων με σκοπό την αποφυγή φαινομένων αισχροκέρδειας. Μιλώντας στο κρατικό ραδιόφωνο, ο Κωνσταντίνος Καραγιώργης, Διευθυντής της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή αναφέρθηκε στην ανησυχία των καταναλωτών για ραγδαίες αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων.
Όπως ανέφερε, η Υπηρεσία παρακολουθεί συστηματικά τις τιμές, έχοντας συνεχή εικόνα για τις διακυμάνσεις στα εισαγόμενα φορτία και τις αναμενόμενες τιμές στην αγορά. Ο κ. Καραγιώργης τόνισε ότι μια ξαφνική αύξηση στην τιμή του αργού πετρελαίου, όπως αυτή που παρατηρήθηκε προχθές, δεν συνεπάγεται άμεση αύξηση των τιμών των καυσίμων στα διυλιστήρια μέσα σε μία μέρα.
Επαγρύπνηση και δέσμευση της Υπηρεσίας
Ο κ. Καραγιώργης διαβεβαίωσε τους καταναλωτές ότι τόσο η Υπηρεσία όσο και το Υπουργείο παρακολουθούν στενά τις διακυμάνσεις των τιμών μέσω του συστήματός τους. Σε περίπτωση που διαπιστωθούν πρακτικές με σκοπό την αισχροκέρδεια, θα υπάρξει άμεση αντίδραση.
Σχετικά με δηλώσεις από τον κλάδο του εμπορίου καυσίμων για πιθανές αυξήσεις, ο κ. Καραγιώργης σημείωσε ότι, αν και οι αυξήσεις στην τιμή του αργού πετρελαίου που είναι βασική ύλη για την παραγωγή καυσίμων θα έχουν αρνητικό αντίκτυπο εφόσον συνεχιστούν, δεν είναι εφικτή η ακριβής πρόβλεψη των μελλοντικών τιμών. Επισήμανε επίσης, ότι παρά τις αναταραχές στην περιοχή το προηγούμενο διάστημα, οι τιμές δεν αυξήθηκαν όσο αναμενόταν ή όσο έλεγαν αρχικά.
Τόνισε ότι, ακόμη και αν η αύξηση του αργού πετρελαίου συνεχιστεί στο μέλλον, οι αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων δεν θα είναι άμεσες. Οι πρόσφατες μικρές αυξήσεις (1-2 σεντ) δικαιολογούνται από διαφοροποιήσεις στις τιμές των διυλιστηρίων. Αυτό που δεν δικαιολογείται, σύμφωνα με τον κ. Καραγιώργη, είναι σημαντικές αυξήσεις.
Χρονοδιάγραμμα και εργαλεία ελέγχου
Αν οι τιμές του αργού πετρελαίου συνεχίζουν να ακολουθούν ανοδική πορεία, χρειάζονται περίπου δύο με τρεις εβδομάδες για να επηρεαστούν οι τιμές οι οποίες θα φθάσουν στον καταναλωτή. Αυτό εξαρτάται από τα φορτία που αγοράζονται από τις εταιρείες στην Κύπρο. Τα επόμενα φορτία που θα προμηθευτούν οι εταιρείες, εφόσον οι τιμές στα διυλιστήρια έχουν αυξηθεί, θα αντανακλούν αυτές τις αυξήσεις.
Ο κ. Καραγιώργης ξεκαθάρισε ότι οι εταιρείες γνωρίζουν για τους ελέγχους. Το ζήτημα είναι η παρακολούθηση των αποκλίσεων από τα όρια που ορίζει το σύστημα της Υπηρεσίας. Επανέλαβε ότι η πρόσφατη αύξηση του αργού πετρελαίου δεν σημαίνει αυτόματα αύξηση των τιμών των καυσίμων την επόμενη ημέρα.
Το Υπουργείο διαθέτει ένα ειδικευμένο λογισμικό σύστημα που περιλαμβάνει όλα τα δεδομένα των εταιρειών, από τις αγορές τους έως το κόστος μεταφοράς στην Κύπρο. Υπάρχει ένα όριο που δεν πρέπει να ξεπεραστεί βάσει μιας καθορισμένης φόρμουλας. Το λογιστικό αυτό σύστημα, επεσήμανε ότι αναμένεται να εκσυγχρονιστεί σύντομα, αξιοποιώντας τις σύγχρονες τεχνολογίες για πιο ακριβείς προβλέψεις και εκτιμήσεις της αγοράς. Επιπλέον, η νομοθεσία προβλέπει τη δυνατότητα στον Υπουργό να επιβάλει ανώτατες τιμές στα καύσιμα, αν κριθεί απαραίτητο, αν και αυτό αποτελεί έσχατο μέτρο, σημείωσε.
Η πορεία του e-kalathi
Σχετικά με το e-kalathi, ο κ. Καραγιώργης ανέφερε ότι η ανάπτυξή του γίνεται με συγκεκριμένο σχέδιο και μεθοδολογία, με στόχο τη συνεχή επέκταση και εξέλιξή του από μήνα σε μήνα, ώστε να γίνει πιο εύχρηστο για τον καταναλωτή. Παρόλο που κάποιοι το χαρακτήρισαν «καλαθάκι» και άλλοι γκρίνιαξαν για τον περιορισμένο αριθμό προϊόντων, η προσπάθεια είναι δύσκολη και βρίσκεται σε εξέλιξη.
Στις πρώτες 36 ώρες, πάνω από 2.000 καταναλωτές έχουν κατεβάσει και χρησιμοποιήσει την εφαρμογή. Ο κ. Καραγιώργης παραδέχτηκε ότι ο αριθμός είναι μικρός, αλλά η προωθητική ενέργεια ξεκινά τώρα. Τόνισε ότι το e-kalathi είναι ένα εργαλείο που θα γίνει σταδιακά γνωστό και θα προωθείται συνεχώς, καθώς είναι χρήσιμο στην εκπαίδευση του καταναλωτή.
Τέλος, απαντώντας σε ερωτήσεις καταναλωτών για την απαίτηση email για τη χρήση της εφαρμογής, ο κ. Καραγιώργης εξήγησε ότι το email με έναν προσωπικό κωδικό είναι απαραίτητο για τη δημιουργία και διατήρηση του προσωπικού «καλαθιού» του καταναλωτή- χρήστη. Αυτό επιτρέπει στους καταναλωτές να παρακολουθούν όχι μόνο τις τιμές, αλλά και να χτίζουν το δικό τους καλάθι αγορών, διατηρώντας τα δεδομένα τους και αποφεύγοντας να δημιουργούν συνέχεια νέα καλάθια.
Διαβάστε επίσης: Ανεργία στον «πάτο», επιχειρήσεις σε αναζήτηση – Οι έξτρα παροχές «κλειδί» για προσέλκυση προσωπικού